Op weg naar Alaska/ kampvuurtjes

13 juni 2023 - Prince George, Canada

Hallo,

Eerst maar weer eens dank voor de leuke reacties.  De foto's + filmpjes zijn eigenlijk maar een topje van de ijsberg hoe het er real uitziet. Wat hebben wij een mazzel dat we de parken en de Icefield Parkway zo mooi bezocht hebben qua weer en drukte ( rustig dus). Vroeg in het seizoen betekent ook dat bepaalde Park wegen en campings nog gesloten zijn, dus was het ook een gouden zet dat wij fietsen bij ons hebben!

IMG_20230610_105712 McBride

IMG_20230611_113138 Prince George

Vanaf Jasper was het de bedoeling richting Alaska te gaan: oostwaarts heen en westwaarts terug, maar gezien de bosbranden in Oost/ Noord Alberta/BC leek westwaarts de beste optie , via Highway 16 en 37 ( met omweggetje 113).

Vanaf Jasper veranderde het landschap met nog hoge besneeuwde bergtoppen li en re van ons naar een Zweeds landschap

IMG_20230611_145649IMG_20230611_160708

, rijdend op een hoogte van 700-800 meter, zaterdag een dipje in het weer ( wat buitjes en 13-19 graden) naar zondag weer 27 graden en blauwe lucht. Overnachten op bv zo'n plekje.

IMG_20230611_195157

IMG_20230612_170121

Onderweg op een onverharde afslag weer even hobbelen en jahoor daar zat er weer één in de berm , 150 meter verderop en had ons niet in de gaten , wij hem wel!: een zwarte beer, dus maar even wat geluid gemaakt, blijven staan ,even achteruit en de beer ging het bos weer in. ( Of deze methode ook werkt voor een getatoeëerde beer in de binnenstad weten wij niet), dat was beer nr. 6

Een tijd terug was er een insect dat bomen van binnenuit opvrat , boom dood en dus veel dood hout op de grond  en bij droge omstandigheden dus erg brandbaar, vandaar die vele bosbranden. Echter in de helft van de gevallen, is de oorzaak menselijk,omdat de Canadezen zijn opgevoed met vuurtje stoken, tja, er hoeft maar even iets te gebeuren. Wij kijken daar toch anders tegen aan. Al eerder vermeldde we de lage luchtvochtigheid, de laatste weken krap 20 %. We hebben nog geen dag meegemaakt van 45% of hoger.

We gingen er vanuit dat het begin juni in de parken wel eens fris/ vochtig ( a la Zwitserland) zou kunnen zijn. Nee, meer a la Spaans binnen land.

Nu is er sinds enkele dagen een stook verbod in BC ( is dus toch een bewijs dat vuurtje stoken gevaarlijk is) misschien komen er toch blijvende restricties?

Mocht je het nog niet op de blog gezien hebben, er staan bij video's nog wat filmpjes en ROUTE kun je ook aanklikken, zie je de plekken van verzonden blogs en dus de route.

Groetjes Marion en Hans